أدبفن وثقافة

آزميرالدا لعنة ساحرة

.

آزميرالدا
لعنة ساحرة

قصة.. عبدالعزيز عبدالرحمن
الأسيوطي

الحلقة الثانية…

*مشهد يوم الحادثة…*
على الطريق صوت سيارة الإسعاف بتنقل الثلاثة إلى المستشفى

وهناك موجود معاهم *(يوسف.. وعم محمد)*

*دكتور (وليد…*
و
*دكتور (أحمد..*
و
*الممرضة (رشا…*

هما اللي استقبلوا الحالات الثلاثة

*مريم…* عندها خدوش بسيطة في وجهها وكسر بسيط في الذراع

أما *الطفل أحمد…* حصلت له صدمة عصبية *(فقد بسببها النطق)* من شدة الخوف

وأما *أشرف:* كان مفتح عينيه بالعافية *(وسامع اللي بيجري حواليه من الدكاترة (وليد . و. أحمد… والتمريض… رشا… وحتى أدهم التمرجي.. سامع أسمائهم ومميز أشكالهم*
لكنه غير مسيطر ع حواسه كلها

ودخل في غيبوبة.. نُقل على إثرها إلى العناية المركزة

*استمرت لمدة (3 سنين)*

*…. من داخل العناية المركزة…*
دار الحديث الآتي:

*د / وليد:* رشا…. إيه حالة المريض دا… لسه مفيش استجابة

*رشا:* لسه يا دكتور والله.. دكتور أحمد جه أهه

*د / أحمد:* ها في جديد يا رشا أزيك يا دكتور وليد

*رشا:* للأسف يا دكتور

*د / أحمد:* غريب المريض دا
وظايفه الحيوية ابتدت تستقر لكن عاقل رافض
يرجع…. كأنه مشلول

*د / وليد:* ليه بتقول كدا… هو في مؤشرات لاستجابة المخ والأعصاب

*د / أحمد:* لا ودا اللي محيرني
هو ليه مرجعش لغاية دلوقتي… كل المؤشرات بتقول إنه فايق…. لكن زي ما أنت شايف… لازال في الغيبوبة

*د / وليد:* أنت متعاطف معاه قوي يا دكتور

*د / أحمد:* بص كدا ع زجاج الأوضة…

*د / وليد:* دول أهله

*د / أحمد:* كل يوم من ساعة الحادثة… عمه الراجل الكبير اللي ع اليمين دا بيقرأ له قرآن
ودا عمه بالمناسبة.. واسمه الحاج محمد

واللي جنبه دا صديقه يوسف

أما دي فهي مراته مدام.. مريم
وابنهم.. أحمد

أكيد المريض اللي أهله وأصدقائه
يظلوا محافظين بانتظام ع زيارته لمدة 3 سنين

لازم يكون حد محترم وطيب
ربنا يكرمه ويرجعه لأهله

من فضلك يا مس رشا: غيري له الملايات بتاعة السرير

واديله الأدوية في المواعيد ولو في حاجة أنا في أوضة النبطشية

*رشا:* حاضر يا دكتور… اتفضل حضرتك
أدهم فين عم أدهم التمرجي

*أدهم التمرجي:* أيوا يا مس رشا

*رشا:* غير ملايات السرير
لأشرف… واديله حقنة العضل بعد كدا

*أدهم التمرجي:* حاضر… تعالا يا عم أشرف خد الحقنة…

*أشرف…* بيدخل عقله في حالة صراع
تظهر ع الأجهزة بصوت تنبيه
والدكاترة وطقم التمريض
بيدخل الأوضة

ومحدش فاهم في إيه…

*(صوت تنبيهات الأجهزة… كلها في وقت واحد)*

*رشا:* أنت عملت إيه يا أدهم
*أدهم التمرجي:* أنا ملحقتش حتى أديله الحقنة… لسه بجهزها علشان أديها له… الأجهزة قعدت تصفر..

*دكتور / أحمد:* المريض في حالة معركة استعادة الوعي معركة في خياله…
المخ والأعصاب… عايزة ترجع لكنها بتقاوم شيء… أقوى

وهنا….. دارت الأحداث التالية

آزميرالدا
لعنة ساحرة

للكاتب / عبدالعزيز عبدالرحمن
الأسيوطي

عايز أكمل لك تنسيق الحلقة التالتة ولا تقييم للأسلوب الدرامي ده؟

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى